Peter Zorvan
Procesný tréner • OBI
Aktuálne ma zamestnáva medzinárodná spoločnosť OBI, kde pôsobím ako školiteľ – v terminológii spoločnosti tzv. „Procesný tréner“. OBI má svoje zastúpenie v 10 krajinách a s počtom okolo 500 pobočiek je Európskou jedničkou v DIY sektore. Moja práca je veľmi živá a každý deň mi prinesie niečo iné. Cestujem po slovenských OBI pobočkách, sem tam zavítam aj do Nemecka a moja rola vo firme napĺňa viacero funkcií. Nosnou časťou mojej práce je školenie zamestnancov, kde ich učím pracovať v internom SW. Ďalej sa zaoberám kontrolou dodržiavania procesov na pobočkách na základe stanoveného nemeckého konceptu. V rámci mojej pozície častokrát prekladám školiace podklady z nemčiny a angličtiny a taktiež sa musím vedieť hýbať aj v legislatívnych a zákonných otázkach.
Pred OBI som tri roky pracoval pre spoločnosť Amazon, kde som si ako v klasickom korporáte preskákal rôznymi pozíciami, avšak kariéru som tam ukončil na pozícii školiteľa. Chuť a ambícia napredovať, zlepšovať a neustále sa učiť nové veci mi priniesla možnosť školiť napríklad v Barcelone alebo Istanbule.
Keď mám byť úprimný, ako prvé mi vyhovovalo, že je Žilina veľmi blízko môjho rodného mesta a tým pádom som za štúdiom nemusel ďaleko cestovať. Druhým faktorom bolo, že má Žilinská univerzita v rámci vysokých škôl dobrý kredit, odbornosť a absolventi nemajú problém uplatniť sa na trhu práce. V neposlednom rade ma oslovil názov a popis tohto unikátneho odboru – „Elektronický obchod a manažment“.
Za mňa absolútne – ÁNO. Musím priznať, že pokiaľ sa bavíme o študentskom živote na Žilinskej univerzite ako takej, tak v tom prípade to predčilo moje očakávania. Ak by som však mal zhodnotiť samotné štúdium, osobne mu dávam 95%. Do tej 5 percentnej menšiny patrili predmety, s ktorými som si nikdy nevedel nájsť bližší vzťah a učil som sa ich len preto, lebo som musel. Neskutočne ma bavilo to prepojenie ekonomických poznatkov s tými elektronickými. Práve tieto dve slová definujú svet 21. storočia a preto som sa rozhodol študovať tento odbor.
Štúdium mi rozšírilo obzor. Počas vysokej školy som si utriedil myšlienky a uvedomil si, čo od života chcem a čo nechcem. Samotný študijný program mi dal veľa praktických, ale aj teoretických informácií, z ktorých dodnes čerpám. Vždy si rád a s úsmevom spomeniem na prednášky, kde sme si vysvetľovali veci, ktoré sa mi v praxi stávajú dennodenne. Štúdium ma jednoznačne naučilo samostatnosti, pracovať s ľuďmi, prioritizovať a zadeľovať si lepšie čas.
V rámci slovíčka „prínos“ by som si dovolil pridať ešte jednu skutočnosť. Všetci dobre vieme, že väčšina firiem hľadá „skvelo vyzerajúceho absolventa, ovládajúceho 3 svetové jazyky, ktorý má desať ročnú prax“. Pravdou však je, že na aktuálnom trhu je obrovská ponuka a práve preto je veľmi dôležité, aby sa každý jeden študent snažil odlíšiť tým jeho vlastným štýlom. Každý študent by 5 rokov svojho vysokoškolského života nemal stráviť len zábavou, ale mal by hľadať možnosti a príležitosti ako sa odlíšiť od tých jeho „budúcich“ konkurentov. Veľmi dobrým príkladom sú práve členstvá v školských organizáciách, prax, dobrovoľníctvo, stáže, aktivity alebo účasť na rôznych projektoch a programoch, ktoré tento odbor a univerzita ponúkajú. Práve toto sú tie rozhodujúce faktory, ktoré budú mať vo finále pre študenta – absolventa prínos.